کد خبر : 1435
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
216 بازدید

در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی راهبردی رویکردهای مختلف پیش روی کانون مورد بررسی قرار گرفت

در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی راهبردی رویکردهای مختلف پیش روی کانون مورد بررسی قرار گرفت

اعضای کمیسیون برنامه ریزی راهبردی با برگزاری یک جلسه هم‌اندیشی نظرات و دیدگاهای مختلف را در جهت ترسیم نقشه راه کانون کارآفرینی مورد بررسی قرار دادند.

اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی کارآفرینی استان تهران روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در دفتر مرکزی شرکت کروز برگزار شد. در این جلسه خانم معصومه خیراللهی و آقایان بهروز حبیبی،‌ ناصر براتی و محمد زهرایی حضور داشتند. همچنین بخشی از این جلسه به صورت مشترک با جلسه کمیسیون ارتباطات و مشارکت فکری آقایان مجتبی نظری و کامبیز شاهنواز برگزار شد. صحبت‌های مفصل و طولانی صورت گرفت و در مجموع ۴ ساعت و نیم برای اینکار صرف شد.
آقای براتی به عنوان مشاور در زمینه تهیه نقشه راه کانون نقش تسهیل گری در این گفتگوها داشتند. ایشان در گفتگوهای قبلی به این نتیجه رسیده‌اند که نگاه ها و برداشت‌‌های هیأت مدیره و اعضای کمیسیون‌های کانون نسبت به اهداف، ماموریت و چشم انداز کانون متفاوت و پراکنده است و لذا ایشان این ماموریت را یافته اند که یک همگرایی میان نظرات گوناگون ایجاد کنند.
به نظر ایشان در گفتگو‌ها و مصاحبه‌های صورت گرفته تاکنون ۶ جهت گیری مختلف به شرح زیر استنباط شده است:
۱- نگاه صنفی برای تقویت کسب و کارهای عضو کانون و دفاع از منافع آنها
۲- نگاه خیریه
۳- نگاه مسئولیت اجتماعی
۴- نگاه بنیادی از طریق توسعه مهارت‌های پایه در جامعه و بستر سازی برای توسعه کارآفرینی
۵- نگاه ایجاد شتاب دهنده در حوزه توسعه صنعتی
۶- نگاه ایجاد کلینیک کسب و کار برای کمک به کسب و کارهای کوچک
آقای نظری در خصوص ترسیم چشم انداز کانون بیان کردند که نقطه مطلوب کانون این است که در آینده به عنوان یک سمن اثرگذار در تنظیم فرآیندهای سازمانی دولت و تدوین قوانین توسط مجلس و لوایح دولت شناخته شود و بتواند با مراکزی چون مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ مرکز پژوهش ریاست جمهوری و مرکز پژوهش مجمع تشخیص نظام و غیره همکاری داشته باشد. در کنار آن کانون می‌بایست برای بنگاه‌های اقتصادی سودآوری ایجاد کند و همچنین بهره وری آنان را افزایش دهد. همچنین اعضای کانون می‌توانند از طریق همکاری و انجام فعالیت‌های مشترک تاثیرات قابل توجهی در شرایط اقتصادی کشور داشته باشند.
آقای براتی بیان کردند در ابتدا در بحث های انجام شده در کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی میل به انجام کارهای بنیادی در حوزه کارآفرینی اجتماعی مشهود بوده است و البته تجربه قبلی ایشان هم در این زمینه بیشتر بوده است. اما به تدریج با گفتگو با سایر اعضای کانون استنباط کرده اند که گرایش صنفی در میان اعضای کانون بسیار قوی تر است و تمایل بیشتری به فعالیت در این زمینه وجود دارد.
آقای حبیبی بیان کردند که مسیر توسعه پایدار از مسیر کسب و کار پایدار می‌گذرد و ثروت آفرینی راه را برای توسعه پایدار هموار می‌کند. نکته دیگر ضرورت تقویت کانون از طریق جذب منابع مالی و جذب اشخاص برجسته و صاحب نفوذ می‌باشد تا به این وسیله زمینه گسترش تعداد اعضا فراهم شود. ایشان پیشنهاد کردند که در حوالی تابستان یک گردهمایی و مهمانی شام با حضور اعضای کانون و سایر مهمانان با جمعیت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر برگزار شود تا زمینه آشنایی و تقویت ارتباطات ذینفعان فراهم شود. پیشنهاد دیگر ایشان کمک به اعضای کانون برای تهیه تیزر تبلیغاتی بود تا به این وسیله قابلیت آنها به دیگران شناسانده شود.
آقای براتی با تشریح مدل ها و نظریه های مدیریت و رهبری و متدلوژی تدوین استراتژی بیان کردند که برای این مطالعات لازم است که مجموعه نیات و مقاصد بنیان گذاران مشخص شود،‌ منابع و قابلیت های کانون شناسایی شود،‌ عوامل کلیدی موفقیت مشخص شوند،‌ جامعه هدف معلوم شود و در نهایت تجارب بین المللی در این زمینه استخراج شود.
در خاتمه قرار شد ایشان نقشه راه کانون را با توجه به گرایشات اعضای کانون و انجام مطالعات بیشتر در این زمینه استخراج نمایند.


برچسب ها :

ناموجود