معرفی

کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است. این کانون در مرحله تشکیل ۲۳ عضو حقوقی داشته است و مجمع موسس آن در تاریخ دهم آبان ۱۴۰۰ در محل ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی تهران تشکیل گردیده است. در جلسه مجمع اعضای هیأت مدیره شامل ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل و بازرسان شامل بازرس اصلی و بازرس علی‌البدل انتخاب گردیدند. سپس در تاریخ ۳۰ آبان با برگزاری جلسه هیأت مدیره، رئیس، نایب رئیس و خزانه دار از میان اعضا تعیین و فعالیت کانون شروع شد.
به موازات پیگیری ها برای ثبت کانون در اداره ثبت شرکت ها ادامه یافت و در نهایت این کانون در تاریخ هشتم اسفند ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۵۳۲۱۴ و شناسه ملی ۱۴۰۱۰۸۴۵۵۴۹ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید.
برای آشنایی بیشتر با کانون کارافرینی استان تهران به وبسایت زیر مراجعه کنید:
www.karafarintehran.ir


اهداف تشکیل کانون

دستیابی به اهداف توسعه¬ای کشور منوط به افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد است. از طرفی تقویت بخش خصوصی مرهون تقویت فعالیت¬های کارآفرینی و تلاش کارآفرینان در عرصه¬های مختلف کسب و کار است. کارآفرینان جامعه در پایه¬گذاری بنگاه¬های اقتصادی مولد و ارزش آفرین نقش اساسی دارند. از سوی دیگر با توجه به توسعه روز افزون فناوری¬های نوین و تاثیر آن در توسعه کشورها و مجامع، نقش بنگاه¬های اقتصادی دانش-بنیان بسیار قابل توجه و مهم است. به این دلیل نقش کارآفرینان دانشگاهی در مقایسه با دیگر کارآفرینان اهمیت بیشتری پیدا می¬کند. این کارآفرینان در پایه¬گذاری و مدیریت بنگاه¬های اقتصادی نقش موثر داشته¬اند و هم¬اکنون مشغول راهبری بنگاه¬های فعال در عرصه تولید و عرضه کالا و خدمات هستند.
به منظور ساماندهی امور مربوطه و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در اینگونه موارد، حمایت از بهبود فضای کسب و کار و پاسخ گویی به مشکلات و نارسائیها در چارچوب قوانین موضوعه کشور، دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقوقی عضو و شبکه سازی و ایجاد تشکل در میان کارآفرینان دانشگاهی کشور “کانون کارآفرینی استان تهران” با موضوع ترویج و گسترش کارآفرینی تشكيل مي‌گردد.

سرفصل اهداف کلیدی کانون

1- شناسايي مديران كارافرين از میان تحصیل‌کردگان دانشگاهی و بنگاه‌هاي اقتصادي ذيربط
2- برقراري ارتباط موثر و تحكيم ارتباط ميان اعضاي کانون از طريق ايجاد باشگاه مديران و استفاده از وسايل ارتباط جمعي مختلف به ويژه رسانه‌ها و ابزارهاي فناورانه جديد
3-تهيه پايگاه داده از اطلاعات اعضاي کانون حاوي شناسنامه و رزومه حاوي توانايي‌ها، قابليت‌ها، محصولات و خدمات قابل عرضه به بنگاه‌هاي داخل و خارج شبكه و همچنين اعلام نياز به كالا و خدمات در چارچوب زنجيره تامين هر بنگاه. پايگاه داده مذكور به صورت برخط بوده و امكان تبادل مستقيم و بدون واسطه اعضا و مشتريان را فراهم مي‌كند.
4- بسترسازی و ایجاد ساز و کار لازم برای تبادل تجربیات موفق و ناموفق مابین بنگاه‌های عضو و استخراج بهروش‌ها برای اداره مطلوب بنگاه‌ها در جهت دستيبابي به اهداف کسب و کار و همچنين مستندسازي و انتشار تجار ب و دانش شخصي و سازماني در قالب نشريات، نوار صوتي، ويديو و كتاب
5- تامین و ارایه خدمات مشاوره‌ مدیریتی و دانش كسب و كار به منظور ارتقا، بالندگي، حرفه‌اي شدن و توسعه كيفي بنگاه‌های عضو در تراز جهاني و همچنين ترويج استفاده از روش‌های نوين مديريتي و فناوري در اداره بنگاه‌ها از طريق برگزاري نشست‌ها، سمينارها، دوره‌ها، كارگاه‌هاي آموزشي و بازديدهاي علمي
6- ايجاد پلتفرم مناسب براي خلق و تبادل ارزش ميان اعضاي کانون با مشاركت بنگاه‌هاي مختلف از داخل و خارج کانون
7- ترويج نقش مسئوليت اجتماعي در ميان اعضاي کانون و كوشش براي هماهنگي، هم‌راستايي، هم‌افزايي، سازماندهي و هدايت اينگونه فعاليت‌ها در جهت رفع نيازها و چالش هاي مبتلي‌به جامعه
8- بستر سازی جهت جمع آوري ايده‌ها و طرح‌هاي جديد و نوآورانه و حمايت از نيروهاي جوان و علاقمند براي راه‌اندازي كسب و كارهاي جديد از طريق معرفي آنها به مراكز تخصصي ذيربط
9- بسترسازي براي برقراري و تقويت ارتباط و همكاري بنگاه‌هاي عضو کانون با دانشگاه‌ها در زمينه كارآموزي، كارورزي، تعريف كارراهه شغلي و اشتغال دانشجويان و دانش‌آموختگان و همچنين تعريف پروژه‌هاي پژوهشي مشترك، فعاليت‌هاي كارآفريني و تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه
10- بسترسازي براي ايجاد زمينه هاي همکاری و مشارکت حرفه‌ای و کسب و کار میان بنگاه‌های عضو کانون و تعریف پروژه‌های مشترک کلان با مشارکت شرکت‌های عضو و همچنین سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها