منشور شبکه مدیران کارآفرین
مقدمه
شبكه ارتباطی مابین فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف طی سالهای گذشته گسترش یافته و این شبكه همواره در حال گسترش است. از طرفی بخشی از فارغالتحصیلان این دانشگاه فعالیتهای کارآفرینی داشتهاند و نسبت به پایهگذاری بنگاههای اقتصادی مختلف اقدام نمودهاند. امروزه فعالیتهای كارآفرینی توسط نسل جوان به نحو دیگری از طریق پایهگذاری استارتاپهای فناوارنه و بنگاههای اقتصادی كوچك در حال شكلگیری و گسترش است. شبکه مدیران کارآفرین به منظور شناسایی و برقراری رابطه همکاری و همافزایی میان این بنگاهها پایهگذاری و تشكیل شده است. عدهای از مدیران علاقمند این بنگاهها نقش كلیدی در ایدهپردازی، شكل گیری و سازماندهی این تشكل داشته اند كه به عنوان هیأت مؤسس این شبكه تلقی میشوند.
اعضای شبكه
اعضای حقیقی این شبكه آن دسته از فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف هستند كه موسس، مالك، سهامدار و یا مدیر ارشد سازمانها، بنگاههای اقتصادی، شركتها، موسسات و سازمانهای مردم نهاد(سمن) هستند. بنگاههای اقتصادی مذكور اعضای حقوقی بالقوه شبكه تلقی میشوند و اعضای حقیقی نقش رابط شبكه مدیران كارآفرین را با بنگاه اقتصادی متبوع خود ایفا میكنند.
ماموریت و اهداف
۱- شناسايي مديران كارافرين از ميان مجموعه فارغالتحصيلان دورههاي مختلف دانشگاه و همچنين شناسايي بنگاههاي اقتصادي ذيربط
۲- برقراري ارتباط موثر و تحكيم ارتباط ميان اعضاي حقيقي و حقوقي شبكه از طريق ايجاد باشگاه مديران و استفاده از وسايل ارتباط جمعي مختلف به ويژه رسانهها و ابزارهاي فناورانه جديد
۳- تهيه پايگاه داده از اطلاعات اعضاي شبكه اعم از حقيقي و حقوقي حاوي شناسنامه و رزومه حاوي تواناييها، قابليتها، محصولات و خدمات قابل عرضه به بنگاههاي داخل و خارج شبكه و همچنين اعلام نياز به كالا و خدمات در چارچوب زنجيره تامين هر بنگاه. پايگاه داده مذكور به صورت برخط بوده و امكان تبادل مستقيم و بدون واسطه اعضا و مشتريان را فراهم ميكند.
۴- بسترسازی و ایجاد ساز و کار لازم برای تبادل تجربیات موفق و ناموفق مابین بنگاههای عضو و استخراج بهروشها برای اداره مطلوب بنگاهها در جهت دستيبابي به اهداف کسب و کار و همچنين مستندسازي و انتشار تجارب و دانش شخصي و سازماني در قالب نشريات، نوار صوتي، ويديو و كتاب
۵- تامین و ارایه خدمات مشاوره مدیریتی و دانش كسب و كار به منظور ارتقا، بالندگي، حرفهاي شدن و توسعه كيفي بنگاههای عضو در تراز جهاني و همچنين ترويج استفاده از روشهای نوين مديريتي و فناوري در اداره بنگاهها از طريق برگزاري نشستها، سمينارها، دورهها، كارگاههاي آموزشي و بازديدهاي علمي
۶- ايجاد پلتفرم مناسب براي خلق و تبادل ارزش ميان اعضاي شبكه با مشاركت بنگاههاي مختلف از داخل و خارج شبكه
۷- ترويج نقش مسئوليت اجتماعي در ميان اعضاي شبكه و كوشش براي هماهنگي، همراستايي، همافزايي، سازماندهي و هدايت اينگونه فعاليتها در جهت رفع نيازها و چالش هاي مبتليبه جامعه
۸- بستر سازی جهت جمع آوري ايدهها و طرحهاي جديد و نوآورانه و حمايت از نيروهاي جوان و علاقمند براي راهاندازي كسب و كارهاي جديد از طريق معرفي آنها به مراكز تخصصي ذيربط
۹- بسترسازي براي برقراري و تقويت ارتباط و همكاري بنگاههاي عضو شبكه با دانشگاهها در زمينه كارآموزي، كارورزي، تعريف كارراهه شغلي و اشتغال دانشجويان و دانشآموختگان و همچنين تعريف پروژههاي پژوهشي مشترك، فعاليتهاي كارآفريني و تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه
۱۰- بسترسازي براي ايجاد زمينه هاي همکاری و مشارکت حرفهای و کسب و کار میان بنگاههای عضو و تعریف پروژههای مشترک کلان با مشارکت شرکتهای عضو و همچنین سرمایه گذاری و تامین مالی پروژهها و شرکتها
راهبری شبكه
برای راهبری شبكه مدیران کارآفرین کمیته راهبری متشكل از اشخاص فعال و علاقمند از میان اعضای شبکه تشكیل میشود. اعضای كمیته راهبری به صورت داوطلبانه فعالیت خواهند كرد. پس از شكل گیری شبكه و تكمیل فرآیند عضوگیری، اعضای كمیته توسط انتخابات داخلی برای یك دوره معین تعیین خواهند شد.
جلسات این کمیته حداکثر دو هفته یکبار تشكیل خواهد شد. وظایف كلی كمیته راهبری به شرح زیر است:
۱- تعیین اولویتها و راهبردها برای دستیابی به ماموریت و اهداف شبكه
۲- تهیه و تصویب برنامههای اجرایی و طراحی نقشه راه برای اجراي برنامهها
۳- كوشش برای افزایش تعداد اعضا و تشویق آنها به همكاری با شبكه
۴- مذاكره و نظرخواهی از اعضای شبكه به منظور دریافت بازخورد و كسب نظرات و پیشنهادات
۵- مذاكره با مراجع و شخصیتهای ذینفوذ برای كسب حمایت مادی و معنوی آنها از شبكه
منابع مالی
فعالیت شبكه جنبه غیرانتفاعی داشته و منابع مالی مورد نیاز برای فعالیت شبكه از طریق دریافت حق عضویت، دریافت حمایت از بنگاههای عضو و منابع خارج شبكه و همچنین درآمدهای مازاد حاصل از فعالیتهای شبكه تامین خواهد شد.