کد خبر : 1415
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
295 بازدید

مذاکرات اعضای هیأت مدیره در مورد نحوه تهیه نقشه راه کانون

مذاکرات اعضای هیأت مدیره در مورد نحوه تهیه نقشه راه کانون

یازدهمین جلسه هیأت مدیره کانون کارآفرینی با حضور مهمان مدعو آقای مهندس ناصر براتی با هدف بررسی نحوه تهیه نقشه راه کانون برگزار شد.

جلسه یازدهم هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در محل ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی برگزار شد. در این جلسه خانم معصومه خیراللهی و آقایان علی نقیب،‌ بهروز حبیبی،‌ محمد حسین وزیری، کامبیز شاهنواز، حسین ریاضی اصفهانی، محسن ملایی و محمد زهرایی و همچنین مهمان مدعو آقای ناصر براتی حضور داشتند.
در ابتدای جلسه خانم خیراللهی مسئول کمیسیون ارتباطات گزارش پیگیری‌های انجام شده در خصوص طراحی لوگوی کانون را ارایه کردند. ایشان طرح های مختلف را به حاضرین نمایش دادند و خواستار اظهار نظر اعضای هیأت مدیره شدند. در نهایت از میان طرح‌های گوناگون طرحی که با اقتباس از نقش محوطه میدان آزادی تهیه شده به تصویب اعضا رسید. ضمناً قرار شد در اولین فرصت مقتضی در خصوص ثبت لوگوی مذکور از طریق مرکز مالکیت معنوی اقدام شود.
در خصوص پیگیری بازگشایی حساب بانکی، گرفتن کد اقتصادی و همچنین گرفتن دفتر پلمب از اداره ثبت شرکت‌ها بحث و گفتگو شد. از آنجا که کانون در هشتم اسفندماه سال گذشته به ثبت رسیده در مورد نحوه ثبت هزینه سال ۱۴۰۰ بحث و گفتگو شد. پیشنهاد شد در صورت امکان این هزینه‌ها در حسابهای سال ۱۴۰۱ منعکس شود. همچنین قرار شد آقای زهرایی تا جلسه بعد فهرست هزینه های انجام شده تاکنون را تهیه و برای بررسی نحوه ثبت آنها در اختیار آقای ملایی قرار دهند.
خانم خیراللهی گزارشی را از فعالیت های کمیسیون ارتباطات در زمینه طراحی وبسایت ارایه کردد. کار طراحی وبسایت توسط طراح به پایان رسیده و قرار است روز سوم اردیبهشت روز ملی کارآفرینی خبر راه اندازی آن اطلاع رسانی شود. همچنین قرار است به مناسبت روز کارآفرینی یک مصاحبه با آقای نقیب و یک گزارش خبری در خصوص نحوه تاسیس کانون تهیه و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.
گزارش کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی در خصوص جلسات این کمیسیون و مطالعات در دست اقدام برای تدوین نقشه راه کمیسیون ارایه شد. بیان شد که برای انجام این مطالعات قرار است از آقای ناصر براتی عضو جدید کمیسیون کمک گرفته شود. در ادامه شرح مختصری از سوابق و تجارب فعالیت های ایشان در زمینه کارآفرینی زنان و جوانان به ویژه در مناطق محروم جنوب کشور ارایه شد.
آقای براتی صحبت خود را با تشرح مدل سه حلقه طلایی تدوین شده توسط پژوهشکر برجسته مدیریت آقای سایمون سینک آغاز کردند. این مدل اهمیت و توالی سه موضوع پایه ای چرا؟، چگونه؟ و چه؟ (why, How and What) را بیان می‌کند. به نظر آقای براتی «چرا» مهمترین سوالی است که باید در ابتدا پاسخ داده شود. ایشان در مورد چرایی تشکیل کانون کارآفرینی بیان کردند که تاکنون نظرات متفاوتی در مورد چرایی تشکیل کانون توسط اعضای کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی بیان شده است و این نشان از عدم همگرایی نظرات دارد. آقای براتی فهرست متنوع و جامعی از اهدافی را برشمردند که کانون می‌تواند به آنها بپردازد که طبیعتاً همه آنها دست یافتنی نیست. به این دلیل لازم است که اعضای کانون بر روی اهداف محدود و مشخصی تمرکز نمایند. ایشان با چند نفر از اعضای کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی مصاحبه کرده اند و این کار ادامه دارد.
سخنان آقای براتی بسیار مورد توجه اعضای هیأت مدیره قرار گرفت و در نتیجه مصوب شد مطالعات ایشان با در چارچوب کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی ادامه یابد. برخی از اعضا هم پیشنهاد کردند که با سایر اعضای هیأت مدیره مصاحبه شود.
آقای ریاضی با اشاره به تلاشهایی که برای تشکیل کانون کارآفرینی شده است بیان کردند که هدف از تشکیل کانون می‌تواند این باشد که با همکاری کمیسیون‌های اتاق مشکلات عمده سر راه فعالیت کارآفرینان برداشته شود. مشکل اصلی کشور بزرگ بودن دولت است که بخش‌های مختلف اتاق مشغول مبارزه با آن هستند. ایشان افزودند که اعضای هیأت مدیره می‌بایست هر چه زودتر نظرات خود را به آقای براتی منعکس کنند تا ما بتوانیم هر چه زودتر به یک جمع بندی در خصوص نقشه راه کانون برسیم.
آقای حبیبی بیان کردند شرایطی که به واسطه آزاد شدن نرخ ارز در دهه ۹۰ پیش آمده تا حددی فضای تولید در کشور را مساعد کرده است و به این دلیل پرداختن به بحث های کارآفرینی توجیه پذیر شده است. در دهه ۸۰ به علت کنترل مصنوعی نرخ ارز فضای کسب و کار از تولید به سمت خدمات سوق پیدا کرد و باعث شد که واردات گسترش یابد و نرخ رشد متوقف شود. از طرف دیگر مهاجرت نخبگان باعث رشد کارآفرینی در کشورهای دیگر گردید. نکته دیگر پایدار کردن شرکت‌ها و طولانی کردن دوره عمر آنها است که در ایران در مقایسه با کشوری مثل آلمان بسیار کوتاه است.
آقای وزیری بیان کردند که کانون می‌تواند به بحث‌های کلان کشوری بپردازد و یا اهداف محدود و کوچکی را هدف گذاری و اجرا نماید. به بیان ایشان آنچه که بیشتر در کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی روی آن همگرایی وجود دارد انتخاب حوزه‌های محدود عملیاتی و تمرکز استراتژیک بر روی آنها برای رسیدن به یک نتیجه ملموس و مشهود است.
آقای شاه نواز پروسه صدور مجوز دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را تشریح نمودند و استفاده از این الگو را برای گسترش فعالیت‌های کانون، عضوگیری و حمایت از اعضا بسیار مفید دانستند.
آقای ملایی با اشاره به وسیع بودن طیف اهداف کانون در خصوص متدولوژی جمع بندی نظرات و رسیدن به یک توافق نکاتی را مطرح کردند. به بیان ایشان کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی می‌بایست نظرات مختلف را جمع بندی و پیشنهادات خود را برای اخذ تصمیم نهایی به هیأت مدیره ارایه نماید.
آقای نقیب به سابقه تشکیل کانون از طریق شبکه مدیران کارآفرین اشاره کردند و بیان کردند که اهداف در شبکه مشخص بود اما اخیراً با فعال شدن کانون بحث‌های متنوعی مطرح شده که می‌بایست از میان آنها جهت‌های خاصی انتخاب شود. به طور مثال سالها روی قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در کمیسیون‌های اتاق بازرگانی کار شده اما دولتهای مستقر به اشکال مختلف از اجرای آن سرباز زده اند. این یک چالش مهم است که در کشور ۸۰ میلیونی ۱۱ میلیون نانخور دولت باشند. به این دلیل کانون باید بین اهداف کلان و اهداف جزء رویکرد مطلوب خود را برگزیند.
آقای براتی با توجه به نظرات مطروحه توسط همکاران به عنوان جمع بندی بیان کردند که برای ترسیم نقشه راه اعضای هیأت مدیره کانون باید به تعدادی سوال پاسخ دهند تا بتوانیم بر اساس پاسخ ها به یک همگرایی برسیم. ایشان تجربه خود از ۱۵ سال فعالیت در سمن‌ها را بیان کردند و آنهم لزوم استقلال عمل سمن‌ها از دولت است. در این صورت سمن‌ها می‌توانند به یک اهداف ملموس و اثربخش دست پیدا کنند. ایشان در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های ایرانی عمر طولانی ندارند بیان کردند که از بین بردن شکاف نظریه پردازی و عمل گرایی در فضای کسب و کار بسیار مهم است. شرکت‌های اروپایی به این باور رسیده اند که پیاده‌سازی نظام‌های کیفی و تعالی سازمانی باعث افزایش بهره وری و رشد سازمان‌ها در طولانی مدت می‌شود. به این دلیل اعضای کمیته های تدوین استاندارد را نه افراد آکادمیک بلکه نمایندگان شرکت‌های بزرگ و موفق تشکیل می‌دهند. لذا ما باید بجای پافشاری روی نظرات شخصی خودمان از تجربیات جهانی استفاده کنیم و این به معنای پذیرفتن نقش سیستم در اداره شرکت‌ها است.
در خاتمه جلسه در مورد تقویم جلسات هیأت مدیره در سال جاری بحث و گفتگو شد. در نتیجه توافق شد با توجه به فعال شدن کمیسیون‌ها از این پس جلسات هر چهار هفته یکبار روزهای شنبه برگزار شود.

برچسب ها :

ناموجود