کد خبر : 1430
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
241 بازدید

برگزاری جلسه مشاوره و هم‌اندیشی با حضور دکتر سرگلزایی

برگزاری جلسه مشاوره و هم‌اندیشی با حضور دکتر  سرگلزایی

جلسه مشاوره و هم‌اندیشی با آقای دکتر سرگلزاریی به درخواست کمیسیون ارتباطات کانون کارآفرینی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار شد و پیشنهادات مختلف در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

به دعوت و ابتکار خانم مهندس خیراللهی رئیس کمیسیون ارتباطات کانون کارآفرینی استان تهران، روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ جلسه مشاوره با آقای دکتر محمد رضا سرگلزایی پژوهشگر و استاد برجسته حوزه روانشناسی از طریق سامانه اسکایپ برگزار شد. در این جلسه از طرف کانون خانم مهندس معصومه خیراللهی و آقایان مهندس ناصر براتی و محمد زهرایی حضور داشتند. هدف از برگزاری این جلسه بررسی و امکان سنجی در خصوص نحوه استفاده از خدمات مشاوره‌ و آموزشی آقای دکتر سرگلزایی در جهت برگزاری دوره‌های توسعه مهارت‌های پایه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی بود.
در ابتدای جلسه آقای براتی به نقل سوابق و تجربیات خود در جوزه کارآفرینی به طور عام و کارآفرینی در حوزه زنان و جوانان پرداختند. در ادامه آقای زهرایی تجارب خود را زمینه سازماندهی، توسعه سازمانی و آموزش در یک شرکت پیمانکار بین‌المللی تشریح نمودند. حسب تجربه و یافته‌های ایشان بهترین راه برای ارتقای فرهنگ سازمانی توسعه تشکیلات و سازماندهی مناسب آن سازمان بر اساس آخرین یافته‌های مدیریت در سطح جهان است. به نظر ایشان آموزش کارکنان هنگامی موثر و اثربخش است که با توسعه سازمانی همراه باشد. به عبارت دیگر آموزش صرف کارکنان اگر هم‌راستا با استراتژی های توسعه سازمان همراه نباشد چندان نتیجه بخش نیست. همچنین آموزش‌های درون سازمانی و حین خدمت کارکنان نیاز به مدیریت آموزشی منضبط و هدفمند دارد. در واقع آموزش وقتی موثر است که مستقیماً در سازمان به کار گرفته شود و موثر بودن آن برای کارکنان و مدیریت سازمان مشخص شود.
آقای دکتر سرگلزایی با اشاره به تقاضای مطروحه توسط کانون برای آموزش مهارت‌های پایه بیان کردند که عمده فعالیت ایشان حسب تقاضاهایی بوده است که از جانب مراکز و اشخاص به ایشان ارجاع شده است و به این دلیل بسته آموزشی آماده‌آی برای مخاطبان گوناگون ندارند. برای همکاری‌های آموزشی با کانون نیاز است که مخاطبان دوره‌ها و نیازمندی آنها مشخص شود تا ایشان بتوانند مطابق با نیاز مشتریان محتوا و برنامه آموزشی را آماده نمایند. ایشان همچنین در خصوص گرایش مدیران به سمت و سوی کارهای از نوع خیریه در مقابل نگرش توسعه‌ای و کارآفرینی اجتماعی بیان کردند که چرایی این مسئله می‌تواند مبنای یک مطالعه پژوهشی باشد.
آقای براتی اشاره کردند که مجمومه مدیران کارآفرین خودشان می‌توانند یکی از مخاطبیان دوره‌های آموزشی باشند چرا که مدیران کارآفرین توانمندی و پتانسیل اجرایی بسیار خوبی برای رهبری پروژه های کارآفرینانه دارند اما شاید به همان میزان دیدگاه سیستمی و سازمان یافته در خصوص تدوین متدولوژی و فرآیند کارآفرینی تجربه شده خود نداشته باشند. آنان نیاز دارند که فلسفه و چرایی فعالیت های خود را استخراج کنند. اجرای دوره های آموزشی میتواند باعث شود که ذهن مدیران سازمان بیابد و فرآیندهای کارآفرینی را مدون و مستند نمایند. در این صورت سازماندهی ذهنی همراه با توان اجرایی قابلیت آنان را برای مدیریت پروژه‌های کارآفرینانه تقویت می‌کند. آقای براتی پیشنهاد دیگری را مبنی بر توسعه مهارت‌های پایه برای کودکان و نوجوانان مطرح کردند که نیاز به کار پژوهشی از نظر انتخاب مخاطبان و محتوای آموزشی دارد. این کار می‌تواند از طریق تاسیس مدارس خاص و یا ارایه درسهای کمک آموزشی به مدارس دیگر انجام شود. شرکت های عضو کانون پتانسیل‌های خوبی در این زمینه دارند و می‌توانند به انجام این طرح ها کمک کنند.
خانم خیراللهی بیان کردند که قبلاً با آقای دکتر سرگلزایی در مورد برگزاری دوره های آموزشی برای نوجوانان و جوانان صحبت کرده اند. به نظر ایشان چنین طرح‌هایی در فاز ابتدایی می‌تواند در مجتمع آموزشی رهیار که توسط آقای حاجی رسولیها هدایت می‌شود پیاده سازی شود.
آقای زهرایی بیان کردند که فعالیت‌‌های آموزشی را می‌توان به دو نوع آموزش دسته بندی کرد. آموزش عام که افراد جامعه در مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها آموزش کلاسیک می‌بینند و پس از وارد جامعه می‌شوند. در این نوع آموزش ارزیابی میزان اثربخشی بسیار مشکل است ضمن آنکه منابع زیادی صرف آن می شود. نوع دیگر آموزش، آموزش درون سازمانی است که افراد حرفه ای در درون سازمان آموزش حین خدمت می بینند. حسن این نوع آموزش این است که اولاً منابع مورد نیاز از طریق خود سازمان تامین می‌شود، دوم آنکه در جهت اهداف سازمان طراحی می‌شود و سوم آنکه میزان اثر بخشی آن قابل اندازه گیری است. ایشان پیشنهاد دادند که آموزش درون سازمانی برای شرکت‌های عضو در برنامه کار کانون قرار گیرد. برای اینکار می‌توانیم شبکه ای از مدیران آموزش و یا مدیران منابع انسانی شرکت‌ها تشکیل دهیم و برنامه های آموزشی مهارت‌های پایه را در آن شرکت‌‌ها هماهنگ و توسعه دهیم. به نظر ایشان پیشنهاد آقای براتی برای برای برگزاری دوره آموزشی برای اعضای هیأت مدیره کانون و یا مدیران عضو کانون هم بسیار مفید و متین است و بهتر است با برگزاری یک دوره فشرده برای مدیران اینکار را شروع کنیم. پس از آن می‌توانیم اینکار را به گروه‌های دیگر تعمیم دهیم.
خانم خیراللهی با توجه به بحث های مطروحه بیان کردند پینشهادات و نکات مفیدی در جلسه مطح شده و نیاز است که این نظرات مجدداً در کمیسیون ارتباطات به شور گذاشته شود و سیاست کار مشخص گردد.

برچسب ها :

ناموجود